Ekspertų patarimai norintiems įsirengti elektromobilių įkrovimo stotelę
ESO eksperto patarimai norintiems įsirengti elektromobilių įkrovimo stotelę
Elektromobilių skaičius keliuose sparčiai auga, o jų savininkai suka galvas, kur ir kaip efektyviai bei patogiai elektra įkrauti transporto priemones. Dalis žmonių įkrovimo stoteles nori įsirengti šalia savo namų. Tokiu atveju, pirmiausia reikia išsiaiškinti, ar turimos galios užtenka, o jeigu ne – kiek reikia ją didinti. „Energijos skirstymo operatorius“ (ESO) prašymų didinti įvado galią sulaukia vis daugiau, nors kartais užtenka ir jau turimos, o įkrovimo stotelių įsirengimas yra itin paprastas, nors klausimų kyla. Į juos atsako ESO ekspertas.
Kaip akcentuoja ESO Paslaugų vystymo vadovas Aurimas Pavilonis, įsirengti elektromobilių įkrovimo stotelę nuosavoje valdoje yra nesudėtinga. Problemų nekyla individualiuose namuose ir naujuose daugiabučiuose gyvenantiems žmonėms, turintiems nuosavas parkavimo vietas.
Įsirengti įkrovimo stotelę šalia senųjų daugiabučių, prie kurių gyventojai nėra suformavę sklypo, sudėtingiau. Visgi, prieš ieškant vietos elektromobilių įkrovimo stotelei, visų pirma būtina rasti atsakymą, ar jos apskritai reikia, nes automobilis gali būti įkraunamas ir iš paprasto elektros lizdo, tik tai užtrunka ilgiau.
„Įprastai automobilio komplektacijoje esančiu įkrovimo adapteriu elektromobilį galite įkrauti ir iš standartinės 230 V elektros rozetės. Kadangi elektromobilį rekomenduojama įkrauti ne pilnai (nuo 20-80 %), pavyzdžiui, 40 kWh talpos baterija tokiu būdu bus paruošta kelionei per 10 valandų. Taigi automobilį geriausia įsikrauti naktį, kai elektros energija pigiausia. Jeigu transporto priemonę norisi įkrauti greičiau, jau reikėtų pagalvoti apie įkrovimo stotelės įrengimą“, – sako ESO atstovas.
Ne visada reikia didinti įvado galią
Nusprendus stotelę įsirengti, laikas atsakyti į kitą svarbų klausimą – dėl galios didinimo. ESO skaičiuoja, kad dėl elektromobilių įkrovimo stotelių galią iš viso pasididina virš 3 tūkstančių privačių klientų per metus.
Įsitikinti, ar esamos įvado galios pakanka, galima prisijungus prie ESO savitarnos svetainės. A. Pavilonis pataria pagal 15 min. rodmenis surasti didžiausią kWh reikšmę žiemos mėnesiais, kai paprastai yra didžiausias galios poreikis. Jeigu šį skaičių padauginus iš keturių ir pridėjus elektromobilio OBC galią, gauta suma bus mažesnė nei esamo įvado galia, galios didinti nereikia. Jeigu skirtumas didesnis, galią didinti reikia šio skirtumo dydžiu.
Paprastai stotelę renkamasi iš keturių galios variantų – 3,6 kW, 7,2 kW, 11 kW, 22 kW, o pasirinkimas priklauso nuo pačio elektromobilio vidinio įkroviklio (OBC) galios. Ją galite sužinoti peržiūrėję automobilio specifikaciją arba internete. Jeigu OBC galia siekia 7,2 kW, reikia rinktis 7,2 kW galios stotelę, bet tai nereiškia, kad reikia padidinti įvado galią.
„Kartais galvojama, kad jei montuojama 11 kW galios stotelė, tai tiek pat reikia padidinti ir esamą įvado galią. Bet jei pas jus jau yra, sakykim, 15 kW, tai tokios galios visiškai pakanka, nebent namuose nepertraukiamai veikia elektrinė orkaitė, elektrinis virdulys ir šilumos siurblys, tačiau juk mes visi puikiai suprantame, kad taip nebūna. Paprastai, po elektros energijos suvartojimo piko ryte ir vakare galios poreikis gerokai sumažėja, o elektromobiliai dažniausiai įkraunami naktį“, – teigia A. Pavilonis.
Ką daryti, jeigu galios neužtenka
Jeigu būtina didinti esamo įvado galią arba elektromobilių įkrovimo stotelę norima įsirengti naujo daugiabučio stovėjimo aikštelėje, pirmiausia reikia pateikti paraišką ESO savitarnos svetainėje.
ESO specialistai parengs prijungimo sąlygas ir atliks reikiamus darbus elektros skirstomajame tinkle, o klientui beliks pasirūpinti darbais, kuriuos gali atlikti kvalifikuotas elektrikas, vidaus elektros tinkle: pravesti atskirą elektros kabelį nuo namo ar buto iki paskirstymo dėžutės, atlikti varžų matavimus, parengti rangovo aktą, kuriuo patvirtinama, jog kliento vidaus elektros tinklas yra tvarkingas ir saugus.
„Jei nereikalingi papildomi darbai ESO tinkle, pavyzdžiui, iki kliento apskaitos spintos yra nutiesti pakankamo skerspjūvio kabeliai ir transformatorinėje yra laisvos galios, kliento įvado galios didinimo darbai neužtruks. Jeigu papildomi darbai reikalingi, darbai gali užtrukti ir mėnesį ar ilgiau, nes reikės rekonstruoti tinklą, didinti transformatorinės galią“, – skaičiuoja ekspertas.
Kokios stotelės jums reikia
Kai elektros įvado galios klausimas išspręstas, belieka surasti kvalifikuotą elektromobilių įkrovimo stotelę įrengsiantį specialistą, o prieš tai pasirinkti pačią stotelę. Pirmas A. Pavilonio patarimas: įsigyti tokią įkrovimo stotelę, kuri palaiko dinaminio galios valdymo funkcionalumą – kai įkrovimo galia keičiama priklausomai nuo poreikio, naudojamo elektros energijos bei vidaus tinklo pajėgumų.
Esant dinaminiam galios valdymui, įkrovimo stotelė veiks su tiek galios, kiek turėsite ir naudos jos tiek, kiek liks nuo kitų namų ūkio elektros įrenginių. Taip namuose niekada „neišmuš automato“ (automatinio jungiklio). Tiesa, papildomai reikės įsigyti dinaminio galios valdymo skaitiklį, nebent stotelė palaiko ESO išmaniojo skaitiklio P1 jungtį ir jūsų name yra įdiegtas ESO išmanusis skaitiklis. Jei neturite išmaniojo skaitiklio, galėsite įsirengti įprastą, statinės galios rėžimo stotelę. Būtina atkreipti dėmesį, jog nesvarbu, kokio funkcionalumo stotelę nuspręsite įsirengti, ji turi atitikti saugumo reikalavimus.
„Europoje parduodamos stotelės turi taip vadinamo antrojo tipo lizdą, kurį palaiko mūsų šalyje parduodami elektromobiliai. Jei stotelė statoma ant žemės, ji privalo atitikti ne žemesnę kaip IK-08 atsparumo smūgiams klasę, o jei įrengiama lauke – ne žemesnę kaip IP-54 atsparumo dulkėms ir drėgmei klasę. Šiuos parametrus būtina susitikrinti prieš nusiperkant įkrovimo stotelę“, – atkreipia dėmesį ESO Paslaugų vystymo vadovas.